OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
PORTAL jsou prostě PORTAL. Ničím duchaplnějším nelze začít recenzi jejich dalšího počinu vymykajícího konvenčnímu pojímání metalové (a vůbec jakékoliv) muziky. Australský úkaz je tu s námi již více než dvě dekády. Dost dlouhá doba na to, abyste si zvládli vybudovat vlastní tvář a hudební směřování. V případě tohoto tajemně se tvářícího uskupení však všechna předchozí slova dostávají ještě novou dimenzi.
Vlastní tvář a hudební směřování je totiž, bez ohledu na to, co si o tvorbě PORTAL kdo myslíme, zcela jasným identifikačním znakem této skupiny. A tento trend pětice v čele s frontmanem říkajícím si The Curator neopouští ani v roce 2018. Změny v porovnání s 5 let starým počinem „Vexovoid“ hledejme především v jistém zprůhlednění anebo snad lépe řečeno odlehčení kytarového zvuku.
Tam, kde se PORTAL v minulosti doslova rochnili v bažinatém nazvučení huhlajících kytar, dnes hoblují s o něco (ale opravdu jen o něco) menší zálibou v hudebních zvrácenostech. Ve výsledku to znamená, že především zvuk sekyr se nyní více blíží k „běžnému“ pojetí smrtícího kovu, avšak stále to neznamená, že by se PORTAL chtěli poslušně zařadit do řady a nijak z ní nevyčnívat.
Jejich riffování je nadále hniloba sama a disharmonické kytarové kejkle nepřestávají tvořit páteř jednotlivých těžce stravitelných skladeb. Atmosféra všudypřítomného zmaru, chaosu a nihilismu i navzdory této mírné revizi zvuku ani zdaleka nepolevuje, k čemuž opět výrazně napomáhá Curatorův hlas, pohybující se na zdánlivě nesmyslném pomezí growlingu a šepotu.
Pokud by však některým staromilcům přišel současný zvuk skupiny až příliš uhlazený, noisové šílenství „Spores“ jim snad poskytne alespoň malou náplast. Odhlédnouc od této vymykající se záležitosti, se zajímavých věcí na „Ion“ děje i tak dost. Hudba PORTAL byla vždy o ochotě rozlousknout tu na povrchu velmi tvrdou a nepřístupnou slupku a s větší než malou dávkou trpělivosti se pustit do konzumace obsahu pod ní. Nejinak je tomu i nyní, kdy po prvotním poslechu, věnovaném prozkoumávání terénu posluchač nachází zajímavá a ač to může znít lehce překvapivě, i vtipná místa, kdy se dá lehce poznat, že ani přísně střežená image a tajemstvími opředená prezentace skupiny se nebere až tak vážně.
Vysokorychlostní kolotoč, věrně doprovázený kakofonicky znějícími kytarovými riffy nejednou i zpomalí a nechá vyniknout jemnější kytarové práci, která si však i v těchto momentech ponechává svůj běžným pravidlům se vymykající postoj. Oscilace mezi obhroublým sekyrnictvím, ne nepodobným například starším INCANTATION, jak trefně v recenzi předchozího počinu poznamenal kolega Martin Lukáč, a blackovou misantropií prostoupenou kytarovou vichřicí dodává kolekci tradičně ještě méně lidský rozměr, než vše ostatní kolem.
Vzpomínám si moc dobře na svoji 8 let starou recenzi „Swarth“, kdy jsem udělal chybu v podobě neochoty přistoupit na svébytnou hru těchto Australanů. Problém tehdy nebyl v nedostatečném poslechu recenzovaného materiálu, ale jako spíše v neakceptaci fikčního hudebního světa PORTAL. Stejnou mýlku už letos udělat nehodlám. Tím zároveň nechci tvrdit, že toto velmi specifické pojetí extrémních metalových odnoží musí každý bezvýhradně přijmout. Tento chlapík zůstává pořád dost svéhlavý na to, aby se s ním chtěli všichni kamarádit.
Pátá deska australských PORTAL je oproti předchůdcům možná lehce stravitelnější, avšak ani to neznamená zážitek z kategorie všedních.
7,5 / 10
The Curator
- vokály
Horror Illogium
- kytara
Aphotic Mote
- rytmická kytara
Ignis Fatuus
- bicí
Omenous Fugue
- basa
1. Nth
2. ESP ION AGE
3. Husk
4. Phreqs
5. Crone
6. Revault Of Volts
7. Spores
8. Phanthom
9. Olde Guarde
Ion (2018)
Vexovoid (2013)
Swarth (2009)
Outre' (2007)
Lurker At The Threshold (demo) (2006)
The Sweyy/Our Dreadful Sphere (split) (2004)
The Sweyy (EP) (2004)
Seepia (2003)
The End Mills (EP) (2002)
Portal (demo) (1998)
dobrej větrák
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.